Από την Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο ΚΠΕ Στυλίδας (updated)

στις

Τετάρτη 3/2/2016

Στο ΚΠΕ Στυλίδας (θεωρητική και βιωματική μάθηση)

Στιγμές χαλάρωσης στο διάλειμμα

Πεζή από την Στυλίδα στην Αγ. Μαρίνα (βελτίωση φυσικής κατάστασης). Περιβαλλοντική δράση καθαρισμού παραλίας και σε σχέση με την τοπική ιστορία ενημέρωση για τον Δανό Φιλέλληνα Βάλντεμαρ φον Κουαλέν, που έδωσε τη ζωή του για την ελευθερία των Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό. Ήταν μόλις 23 ετών. «Έπεσε» εδώ.

Οι μαθητές έγραψαν:

Στην εκπαιδευτική επίσκεψη πέρασα πραγματικά τέλεια. Ο αρχικός μου ενδοιασμός ότι θα ήταν μια κλασσική επίσκεψη-εκδρομή γρήγορα διαψεύστηκε. Στο ΚΠΕ Στυλίδας αρχικά μας έκαναν μια εισαγωγή στην Γεωμυθολογία και κατόπιν μοιραστήκαμε σε εργαστήρια, ανά ομάδες. Στα μικροσκόπια παρατηρήσαμε πετρώματα, απολιθώματα ειδών μοναδικά στον Φθιωτικό χώρο, μαζί με τις απαραίτητες επεξηγήσεις από τον υπεύθυνο. Ήταν μια μοναδική εμπειρία, όπως και η μετάβασή μας με τα πόδια στην Αγία Μαρίνα όπου πραγματοποιήσαμε, συμβολικά, τον καθαρισμό της παραλίας. Κατόπιν ενημερωθήκαμε επί τόπου για τον δανό Φιλέλληνα Κουαλέν και το ηρώο που υπάρχει στην περιοχή, πράγμα που δεν ήξερα αλλά ούτε και το είχα διαβάσει πουθενά.

Πιστεύω ότι ήταν μια ξεχωριστή μέρα για όλα τα παιδιά που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα. Ξεκινήσαμε με τον προαστικό και στο ΚΠΕ Στυλίδας, όπου η υποδοχή αλλά και γενικά η αντιμετώπιση ήταν άριστη, χωριστήκαμε σε ομάδες και η κάθε μία ασχολούνταν και μια δράση, είτε μέσω παιχνιδιού είτε μέσω της βιωματικής γνώσης (όπως άλλωστε μας είχαν ενημερώσει). Στα δε μικροσκόπια παρατηρήσαμε διάφορα απολιθώματα, μικροοργανισμούς ηλικίας χιλιάδων ετών, φυτά των οποίων τη σύνθεση δεν μπορούσα να φανταστώ ποτέ. Ακόμα μου ήταν σχεδόν αδύνατο να συλλάβω ολόκληρο το μέγεθος της αλλαγής  της Γης, του ανθρώπου και του περιβάλλοντός μας  μέσα στο χρόνο και πως από τους μύθους παρήγαγε τελικά την ιστορία του. Στη συνέχεια πήγαμε με τα πόδια μέχρι την Αγία Μαρίνα. Οι συνοδοί-καθηγητές μας είχαν φορέσει μάλιστα και τα φωσφοριζέ γιλέκα τους! Εκεί καθαρίσαμε την παραλία και ο κ. Γατής άδραξε την ευκαιρία για ένα μικρό μάθημα, τοπικής ιστορίας όπως μας είπε. Την άκουγα πρώτη φορά. Γενικά τα πέρασα τέλεια! Ευχαριστώ τον κ. Γατή και τον κ. Παπίστα γι΄αυτή μου την τέλεια εμπειρία!

Το πρωί συναντηθήκαμε όλοι μαζί στον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης, από όπου και θα παίρναμε τον προαστιακό για να πάμε στην Στυλίδα, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Εκεί παρακολουθήσαμε αρχικά μια παρουσίαση γύρω από την Γεωμυθολογία και την Γεωμυθολογία του τόπου μας. Τα θέματα τα περισσότερα τα έχουμε δουλέψει, αλλά η παρουσίαση εκεί μας βοήθησε ακόμα περισσότερο στο να κατανοήσουμε κάποια επιπλέον πράγματα, μέσα από ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Στη συνέχεια χωρισμένοι σε ομάδες εργαστήκαμε και με τα μικροσκόπια παρατηρώντας διάφορους σχηματισμούς σε πέτρες, κοχύλια (απολιθώματα), κρυστάλλους, φυτά της περιοχής μας. Ήταν μοναδική εμπειρία και γνώση που σου έδινε ένα τόσα δα αντικείμενο που κουβαλά πάνω του μια τόση μεγάλη ιστορία που είναι δεμένη με τον ίδιο τον άνθρωπο, με μας τους ίδιους και το περιβάλλον μας. Τέλος πήγαμε με τα πόδια στην Αγία Μαρίνα και προχωρήσαμε συμβολικά στον καθαρισμό της παραλίας.

Η εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη από την εκπαιδευτική αυτή επίσκεψη στο ΚΠΕ Στυλίδας ήταν όταν με το μικροσκόπιο είδα, επεξεργάστηκα και έμαθα καλύτερα τα μέρη διάφορων οργανισμών. Επίσης μου άρεσε που έμαθα αρκετά πράγματα για τα απολιθώματα και μικροοργανισμούς που ταξιδεύουν μέσα στο περιβάλλον και τον χρόνο. Έπειτα θεωρώ ότι όλη αυτή η γνώση που απέκτησα διεύρυνε τους ορίζοντές μου και θα ήθελα πάρα πολύ να ξαναγίνει κάτι παρόμοιο.

Η όλη μου εμπειρία ήταν υπέροχη. Η ιδέα της μεταφοράς μας στο ΚΠΕ Στυλίδας με το τρένο ήταν εκτός από φιλική προς το περιβάλλον και οικονομική, και δείχνει πόσο μας σκέφτονται οι καθηγητές μας. Η επίσκεψή μας στο ΚΠΕ Στυλίδας ήταν πολύ συναρπαστική και χρήσιμη, αφού μάθαμε πράγματα τα οποία πολλοί από μας δεν ήξεραν αλλά ούτε και θα μπορούσαν να είχαν φανταστεί. Ήταν πραγματικά συναρπαστικό να είμαστε μικροί «ερευνητές» στα στερεοσκόπια. Η διαδρομή με τα πόδια στην Αγία Μαρίνα ήταν κάπως κουραστική, αλλά το όλο κλίμα, η παρέα, η κίνηση, το γέλιο, η φροντίδα των καθηγητών μας δημιούργησαν μια καταπληκτική ατμόσφαιρα που γρήγορα ξεχάσαμε την κούραση. Καθαρίσαμε την παραλία από διάφορα σκουπίδια (τενεκεδάκια, πλαστικά μπουκάλια κ.α.). Οι καθηγητές μας είχαν εφοδιάσει με γάντια μιας χρήσης και αντισηπτικά! Πιστεύω ότι μέσα από αυτή την ενέργεια δείξαμε ότι όλοι μας μπορούμε να είμαστε ενεργοί πολίτες και να σεβόμαστε το περιβάλλον που ζούμε και από το οποίο ζούμε. Προσωπικά αυτή η εκδρομή με ενθουσίασε, έμαθα πολλά πράγματα που αγνοούσα και τα οποία ίσως δεν θα είχα ποτέ την ευκαιρία να τα πληροφορηθώ.

Η εκδρομή στην Στυλίδα και την Αγία Μαρίνα ήταν για μένα μια ξεχωριστή εμπειρία. Εκεί πήγαμε με το τρένο, τον προαστιακό. Στο ΚΠΕ ήταν η πρώτη μας στάση και περάσαμε πραγματικά αξέχαστε στιγμές. Η εμπειρία μου αλλά και όλων των παιδιών ήταν φανταστική! Το πρώτο μέρος της εκπαίδευσής μας περιλάμβανε πληροφορίες σχετικά με την Γεωμυθολογία της περιοχής μας και αρκετές δραστηριότητες στα εργαστήρια. Μοναδική ήταν η εμπειρία με τα μικροσκόπια. Δεν είχα δει ποτέ μου κάτι αντίστοιχο. Δεν είχα δει ποτέ μου τα μπορεί να κρύβει ένας μικροοργανισμός, ένα κοχύλι, μια μαργαρίτα, ακόμη μια τόση δα πέτρα! Ήταν σα να περνούσε από μπροστά μου η Ιστορία του πλανήτη και του περιβάλλοντος μέσα σε κλάσμα δευτερολέπτου! Στην Αγία Μαρίνα πήγαμε με τα πόδια, καθαρίσαμε την παραλία και ενημερωθήκαμε από τον κ. Γατή για τον Φιλέλληνα φον Κουαλέν που έδωσε τη ζωή του για την Ελλάδα και την Λαμία στον αγώνα του 1821. Πρώτη φορά το άκουγα! Αναρωτήθηκα, που το ξετρύπωσε! Στις 2 η ώρα πήραμε τον δρόμο του γυρισμού. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία και θα ήθελα να ευχαριστήσω τους καθηγητές μας που μας συνοδέψανε και μας βοήθησαν να φτιάξουμε υπέροχες αναμνήσεις…

______________________________

Το σωστό πλήρες όνομά του ήταν Κάρολος Όθων Βάλντεμαρ φον Κουαλέν (Christian Carl Otto von Valdemar Qualen). Γεννήθηκε στο Κίελο το έτος 1799, που τότε ανήκε στη Δανία. Το 1820 ήταν φοιτητής της Νομικής στο εκεί Πανεπιστήμιο. Ο πατέρας του ονομάζονταν Κλάους Όττο Κρίστοφερ φον Κουαλέν (Clauss OttoChristofer von Qualen) και η μητέρα του Φρειδερίκη Τζουλιάνα φον Κουαλέν (Frederike Juliane von Qualen) είχε δε γεννηθεί στο Χάμερστάιν (Hammerstein). Δύο αδερφές πλαισίωναν την οικογένεια : η Καρολίνα (Caroline Hilleborg Juliane Franziskvon Qualen) και η Έμμα-Σοφία (Emma Sophie Dorothea Anna Benedicte Christina vonQualen). Καταγόταν από οικογένεια ευγενών και στρατιωτικών  Ο Βάλντεμαρ φον Κουαλέν έγινε υπίλαρχος του Συντάγματος των Ελαφρών Δραγώνων του πρίγκηπος Φρειδερίκου Φερδινάνδου της Δανίας.

Ο απελευθερωτικός αγώνας των Ελλήνων του 1821 εναντίον των Οθωμανών Τούρκων τον ενθουσίασε και αποφάσισε να  έρθει στην Ελλάδα. Εντάχθηκε εθελοντικά σε όποια ομάδα τον έστειλε η τότε διοίκηση.

Το Μάρτιο του 1822 μεγάλη ομάδα οπλαρχηγών στο Μπράλο αποφάσισε τη διπλή επιχείρηση : επίθεση και κατάληψη της Στυλίδας και μετά Ζητουνίου (Λαμίας) και την κατάληψη της Υπάτης (ή Πατρατζικίου, όπως λεγόταν τότε).

Την 1η Απριλίου, με πλοία, αποβίβασαν στρατεύματα στην περιοχή Αχινού, τα οποία προωθήθηκαν προς τη Στυλίδα. Ο Ανδρούτσος αποβίβασε 150 άνδρες στην Αγία Μαρίνα. Αντεπίθεση των Τούρκων απώθησε τους Έλληνες έξω από τη Στυλίδα. Οι Έλληνες ενίσχυσαν και οχύρωσαν την Αγία Μαρίνα.

Η επίθεση κατά της Υπάτης άρχισε με καθυστέρηση στις 3 Απριλίου, αλλά η αντίσταση των Τούρκων καθήλωσε τους Έλληνες. Η όλη προσπάθεια δεν είχε επιτυχία.

Ο Ανδρούτσος ζήτησε περισσότερη δράση από τους οπλαρχηγούς. Επίσης ζήτησε εφόδια και ενισχύσεις από τον Άρειο Πάγο (που δεν του δόθηκαν).

Τελικά στις 14 Απριλίου έγινε απαγκίστρωση δια θαλάσσης του σώματος Ανδρούτσου από την Αγία Μαρίνα. Οι συνολικές απώλειες των Ελλήνων στο χρονικό διάστημα από 2 έως 15 Απριλίου 1822 ήταν 50 νεκροί και 90 τραυματίες. Μεταξύ των νεκρών ήταν και δύο φιλέλληνες, ο Δανός Κόμης Κουελένιος (Qualen)  και ο Πρώσος Εϋνεμάνος (προς τιμήν τους ανεγέρθηκε μνημείο στην πλατεία του χωριού).

Ο Βάλντεμαρ φον Κουαλέν σκοτώθηκε χτυπημένος “από μπάλα κανονιού κατά Μάρτιον 1822 πλησίον τηςSidonia”, όπως γράφει[5] ο Βαυαρός γιατρός Ερρίκος Τράιμπερ. Με την ονομασία αυτή, ο Τράιμπερ απέδωσε παραφθαρμένο μάλλον το Ζητούνι, δηλ. τη Λαμία, όπως ονομαζόταν τότε. Ο Ιωάννης Βορτσέλας στο βιβλίο του “ΦΘΙΩΤΙΣ”, γράφει ότι:

« … Ηνδραγάθησαν δε και εφονεύθησαν κατά την επιχείρησιν ταύτην [κατά της Υπάτης] ο κόμης Κουέλενος Δανός και ο Εϋνεμάνος Πρώσσος. …»

Πάντως παραμένει ερώτημα ο τόπος του θανάτου (αν ήταν η Αγία Μαρίνα, η Λαμία ή η Υπάτη).

Από οικογενειακές πηγές του Κουαλέν, φέρεται ως ημερομηνία θανάτου η 3η Ιουλίου 1822. Στα αρχεία της Δανίας έχει γραφεί ότι πέθανε στις 3 Ιουλ. 1822 στην Fald Ved Zeitun I, Thessalie. Ο Κάρολος Βαλντεμάρ φον Κουαλέν  ήταν τότε 23 ετών.

Ο φιλέλληνας Λουδοβίκος Ρος (1806-1859), που ήρθε το 1832 κι έγινε πρώτος διευθυντής της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και συνοδός του βασιλιά Όθωνα, όταν επισκέφθηκε το 1834 τη Λαμία και μετέβησαν στην Αγία Μαρίνα, κατέγραψε: “… ο Δρόσος Μανσόλαςμας έδειξε τον τόπο όπου είχε πέσει ο φιλέλληνας ValdemarQualen, που καταγόταν από ευγενή οικογένεια των Halstein.”

Στην πλατεία της Αγίας Μαρίνας υπάρχει λιτό μνημείο με μαρμάρινη πλάκα που δίνει συνοπτικά στοιχεία για τον ήρωα (είναι φθαρμένο ένα τμήμα της και διαβάζεται δύσκολα). Υποθέτω ότι το μνημείο τούτο προήλθε από την Κοινότητα (πρώην) της Αγίας Μαρίνας.

Η πόλη της Λαμίας από το 1897 τίμησε τη θυσία του φιλέλληνα ευγενή δίνοντας το όνομά του “οδός Γκουάλλεν” σε κεντρική οδό της πόλης, με απόφαση του (τότε) Δημοτικού Συμβουλίου που ανέφερε τα εξής :

Η οδός η αρχομένη από του μεσημβρινού άκρου της πλατείας Ομονοίας … μέχρι της συναντήσεώς της με οδόν Αβέρωφ και πέραν εν ανάγκη, ονομασθήτω οδός Γκουάλλεν (Δανού φιλέλληνος φονευθέντος ενΑγία Μαρίνη  κατά Απρίλιον του 1822).

Η πλατεία Ομονοίας ήταν η πλατεία Βασιλέως Κωνσταντίνου ή Σταροπάζαρο (σήμερα Πάρκου). Η οδός Γκουάλλεν (οι Λαμιώτες την έλεγαν Γκουαλλέν) περνούσε κάθετα τις οδούς Πατρόκλου, Έσλιν, Αβέρωφ, Μάρκου Μπότσαρη και κατέληγε στην οδό Κωνσταντινουπόλεως (στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λαμίας). Δυστυχώς, το 1953, με δήμαρχο Λαμίας το Σπύρο Πετρόπουλο η οδός  μετονομάστηκε σε οδό Ελευθερίου Βενιζέλου, τιμώντας τον γνωστό Έλληνα πολιτικό.